Kom igång
För att skicka en giltig elektronisk förskrivning behövs enligt nationella riktlinjer en giltig förskrivarkod och abetsplatskod.
Vid inloggning kontrolleras din identitet via BankID. Första gången du loggar in kommer du att behöva skapa ett personligt konto med tillhörande förskrivarkod och arbetsplatskod.
Förskrivarkoden kommer att verifieras mot socialstyrelsens register (HOSP) vilket vanligtvis tar 3-4 arbetsdagar. Efter godkänd kontroll informeras du via SMS att ditt konto har låsts upp för förskrivning.
Intrecept kontrollerar din arbetsplatskod mot e-hälsomyndighetens register vilket gör att det inte går att använda en ogiltig arbetsplatskod. Det finns flera sätt att hitta din arbetsplatskod. Enklast är att helt enkelt fråga din arbetsgivare. Du kan också hitta din arbetsplatskod om du skriver ut ett vanligt pappersrecept från det journalsystem du arbetar i. Ytterligare ett alternativ finns om du har tillgång till ett vanligt receptblock. Arbetsplatskoden på receptblocket är mellan 6 och 13 siffror lång och återfinns helt eller delvis i de 13 sista siffrorna i den 20-siffriga koden på ditt receptblock. Vilka siffror du ska använda beror på vilken region som din arbetsplats tillhör enligt nedan:
Vissa avvikelser kan föreligga.
I de fall du saknar anställning eller är pensionär hänvisas du till att ta kontakt med din region för att få en giltig arbetsplatskod.
Det kan finnas tillfällen då du vill lägga till en ny arbetsplatskod. Exempelvis om du har flera anställningar och önskar skicka din förskriven ning från en specifik arbetsplats.
Arbetsplatsen med tillhörande arbetsplatskod läggs nu till i listan under “Arbetsplats”. Du måste välja en arbetsplatskod i listan som är markerad som förvald för förskrivning.